Waar komt het vandaan?

Veel van wat we consumeren op een dag consumeren we uit gewoonte. Niet alleen voedsel en drank, ook content of gebruik van onze kleren, tandpasta, auto en laptop.

Als iets goed voor ons “werkt” zijn we minder geneigd te bedenken hoe het bij ons terecht is gekomen.

Kleding die gemaakt is in lage lonen landen: hoe kan een trui bij de Primark €5 kosten?

Een halve kilo kip voor €3

Snackable ‘dumb’ content in Google en Facebook.

Wat zit er eigenlijk allemaal in je tandpasta? En wat doet elk van die ingrediënten nou écht met je?

Welke informatie weet Whatsapp van je en wat gebeurt er precies met die informatie?

Van welk materiaal is mijn smartphone gemaakt en hoe is dat ontstaan?

Het is goed dat we niet eindeloos stilstaan, want dan kunnen we vergeten verder te gaan.

Tegelijkertijd is het wel een keuze om je bewust te worden. Om open te staan voor het verhaal achter dat wat je uit gewoonte consumeert.

Denk eens na over wat tot stand gekomen is in een duurzaam systeem, en bedenk of je achter de waarden staat die elk systeem in stand houden.

Wakker dier bewijst met de plofkip campagne dat dat echt kan.

Omdat je je ogen dicht doet voor het proces van ontstaan tot bij jou, betekent het niet dat wát je consumeert is gecreëerd met waarden die jij onderschrijft.

Je hoeft niet in 1 dag alles te veranderen. Probeer je ogen soms eens te openen voor de systemen waarvan jij het eindproduct consumeert. En bedenk dan hoe je je daartoe wilt verhouden.

Stel jezef gerust wat vaker de vraag: waar komt het vandaan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.