Als je Instagram hebt, heb je waarschijnlijk het World Record Egg geliked. Binnen 14 dagen verzamelde deze post meer dan 42 miljoen likes, waarmee een ei officieel de meest gelikete post op insta ooit is met een giga marketing waarde. 42 miljoen is meer dan een verdubbeling van het vorige record. Bijna meer eyeballs voor dit ei dan voor de Superbowl reclames over 2 weken.
Het ei was niet de eerste. In 2018 was het Youtuber PewDiePie die eigenhandig zorgde dat de twijfelachtige eer van de meest gedislikete YouTube video ooit niet meer bij Justin Bieber ligt, maar bij YouTube zelf, voor de ReWind 2018. PewDiePie, die rond dezelfde tijd ‘even’ niet de grootste YouTuber was met 70MIO abonnees, maar door inzet van ‘de community’ binnen een paar dagen miljoenen abonnees verzamelde.
Excessief liken en disliken kan je niet alleen. Je hebt een groep mensen nodig die genoeg geeft om hetzelfde doel. Wat het ei en PewDiePie gemeen hebben is dat ze die kudde leiden. De essentie van het leiden van een kudde, of beweging, is dit (vrij opgetekend uit Tribes van Seth Godin):
- Vertel een verhaal aan mensen die het willen horen
- Help deze mensen met elkaar te verbinden
- Leid de beweging
- Verander de status quo
Met deze ingrediënten maakt het niet uit of je Barack Obama, Dorothy Gale of World Record Egg heet. Als je mensen vindt die met jou het verschil willen maken, kan je samen de status quo veranderen.