What’s in it for them?

Als het over online marketing gaat hoor ik gesprekken over conversies, CTA’s, aanmeldingen, inschrijvingen, abonnees, leads en sales genereren. Er wordt met termen gesmeten, maar de betekenis blijft achter: Wat is de edge voor de gebruiker om te converteren?

Ik zie dagelijks platte websites, waarbij men er vanuit gaat dat als je een stukje tekst aan de linker kant op de landingspagina zet en een formuliertje rechts, dat men dat formulier dan wel invult.

Maar wat levert een aanmelding bij jou voor mij eigenlijk op? Hoe voelt dat? Ruikt dat? Klinkt dat? Waarom word ik er blij van? Denk niet vanuit je propositie, maar denk vanuit de behoefte van je klant.

We worden doodgegooid met “Kost €9,95 per maand” of “Onbeperkt films en series kijken”. Terwijl dat gericht is op onszelf. Dat is wat wij kosten of wat wij leveren. Netflix levert geen films en series, Netflix levert bingen of niet hoeven denken aan werk, de was en je schoonmoeder.

Wat doet het met mijn leven als ik me heb ingeschreven op je nieuwsbrief?

Hoe voel ik me, als ik bij jou een abonnement neem?

Wat vertel ik aan mijn vrienden, als ik mijn gegevens achterlaat op deze site en lead wordt bij je?

Hoe vertel ik mijn oma wat ik precies bij je heb gekocht?

In marketing draait niet om ons. Niet om ons product, niet om onze campagnes, grappen of prachtige uitstraling van een website. Het gaat niet om ‘metrics’ en conversies. Het draait wel om mensen en hoe we inspelen op hun behoeften.

Als je me niet bereid bent om simpel uit te leggen wat jij voor mij kunt doen verwacht je toch eerlijk niet dat ik iets voor jou ga doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.