Zenden of reageren

Zo vaak vergeten mensen die hun boodschap zenden (geschreven, gesproken, …) dat ze eigenlijk niet zenden.

Dat de feitelijke situatie is, dat ze reageren op een behoefte van een persoon met een bepaald doel op een gegeven moment.

In mijn ogen is zenden het versturen van een boodschap, zonder actief rekening te houden met de behoefte van de ontvanger.

Maar wie ga je veranderen en wat maakt die persoon klaar om veranderd te worden door jou?

Of je nu een webpagina maakt van een nieuw product, een mail stuurt naar een relatie of als bakker tegen een klant zegt wat een croissantje kost: je reageert op de behoefte van iemand op een gegeven moment.

Reageren is veel sterker dan zenden.

Inspelen op de vraag (reageren) in plaats van zenden brengt je met communicatie dichter bij een tevreden ontvanger. Ookal heeft de ander niet eens bewust een vraag gesteld.

Denk af en toe eens na over de vraag die de ander zich stelt voordat je iets op hem af zendt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.