Het consultancy model

Als consultant is de meerwaarde die je biedt overwegend kennis, let’s say 80% kennis en 20% uitvoering. Die meerwaarde moet een verlengde zijn van je klantorganisatie, die kennis bij je inkoopt.

In markten waar consultancy plaatsvindt balanceert de waarde / tarief uiteindelijk uit, op een plaats waar aanbod en vraag elkaar ontmoeten.

In nieuwe markten zie je echter dat het consultancy model verschuift naar tussen de 30% en 80% kennis en 20%-70% uitvoering. De klant weet vaak niet wat deze koopt, of is niet in staat dit te toetsen op output. Het consultancybedrijf heeft er baat bij heeft ontransparantie te laten bestaan over wat er aan waarde wordt toegevoegd. Uiteindelijk is deze situatie niet duurzaam en ontstaat een bubbel. Op termijn ontstaan er 2 zaken:

  1. Wantrouwen van klanten in consultancybedrijven, ook in de ‘good guys’ en dus gaan grote namen nog groter worden
  2. Een plofmoment in uurtarieven

Een markt waar dit zeer actueel is, is de online marketing. Veel bedrijven weten niet wat ze inkopen of zijn niet in staat op kwaliteit te toetsen. Omdat deze 

Je kunt van elke consultant, voor welk specialisme dan ook (marketing, advocatuur, finance, facilities, …), een beeld krijgen van de toegevoegde waarde door de volgende zaken volledig transparant te maken en alle partijen aan te laten committen:

  • Wat is het doel van het project en tijdsplan?
  • Wat is input (€) en wat is output (€)
  • Hoe ziet de samenwerking er concreet eruit (wie gaat wat doen)?

Als input en output binnen budget en tijdsplan passen en de gewenste samenwerkingsvorm past binnen de waarden van beide organisaties, en alle partijen committen zich daar aan, dan kan het project een ‘go’ krijgen. In alle andere gevallen is er nog werk te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.