En ik fietste de stad in voor een broodje bij de bakker.
En onder het sporadische getoeter van taxi’s die mensen willen oppikken, trapte ik op mijn fonkelnieuwe VanMoof in de 7e versnelling over het Stadhuisplein. Om vervolgens mijn tweewieler voor de deur te parkeren en binnen te lopen bij een van de oudste bakkers van Meppel, waar de zoete geur van vers gebakken gevulde koeken de straat in blaast, en de bakker -met zijn witte handen van de bloem – de hele dag staat te fluiten en hoogstpersoonlijk zijn klanten helpt.
“Show, don’t tell”
Is een gezegde dat geleend is uit het creatief schrijven.
Iets feitelijks wordt vervangen door acties, woorden, gedachten en gevoelens.
Door Show, don’t tell ervaart de lezer het verhaal en voelt zich er meer bij betrokken.
Show don’t tell kan ook bijzonder effectief werken bij het verkopen.
Door bijvoorbeeld te laten zien of zelfs ervaren hoe het product werkt, en daarna de klant te laten kiezen of hij wil kopen of niet.
Een Rituals demo in de winkel.
Samples van het nieuwe Boss luchtje.
Reviews van klanten van Balinese restaurantjes op TripAdvisor of Google.
Kim Feenstra die een Zinzi armbandje showt op haar Insta.
Het zijn allemaal prachtige voorbeelden van Show don’t tell.
Master de kunst van Show don’t tell en je producten zijn voor geen enkele potentiële klant meer een geheim, maar een gegeven.
Show, don’t tell
And I cycled into town for a sandwich at the bakery.
And under the sporadic honking of taxis that people want to pick up, I stepped on my brand-new VanMoof and paddled in 7th gear over Stadhuisplein. To then park my two-wheeler in front of the door and walk in at one of the oldest bakers in Meppel, where the sweet smell of freshly baked stuffed cakes blows into the street, and the baker – with his white hands of the flour – the whole day is whistling and personally helping his customers
“Show, don’t tell”
Is a saying borrowed from creative writing.
Factual descriptions being replaced by actions, words, thoughts, and feelings.
Through Show, don’t tell, the reader experiences the story and feels more involved with it.
Show don’t tell can also be particularly effective when selling.
By, for example, showing or even experiencing how the product works, and then letting the customer choose whether he wants to buy or not.
A Rituals demo in the store.
Samples of the new Boss perfume.
Reviews from customers of Balinese restaurants on TripAdvisor or Google.
Romée Strijd showing Kiehls cosmetics at her Insta.
These are all great examples of Show don’t tell.
Master the art of Show don’t tell and your products are no longer a secret for any potential customer, but a given.