Het was weer een bijzondere dag gisteren in Nederland. Sinterklaas. En met bijzondere dagen zie ik mijn mailbox altijd vol stromen met de gekste bedrijven waar ik normaal niet van hoor, om weer even te profiteren van een opgezette deal. Topbloemen, greetz, mijn lokale hovenier en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wanneer moet je nog (directe) marketing doen rond speciale dagen en wanneer niet?
Ik denk dat het allang duidelijk is dat mensen maar een bepaalde hoeveelheid content per dag kunnen en willen consumeren. Op welk online en offline kanaal dan ook. Kreeg je rond het millennium nog 200 stimuli van marketinguitingen per dag (ja echt) dan krijg je er vandaag de dag duizenden.
Als je bedrijf is bedacht rond een verhaal, kan je daar delen van meenemen. Een schoolfotograaf kan iets doen met 5 december, een cocktailbedrijf kan prima iets doen met de eerste dag van de zomer en een chocolatier en juwelier kunnen perfect iets doen met valentijn. En natuurlijk zijn er dagen dat iedereen staat te springen om geld uit te geven: Zorg dan dat er op die dag of in die tijd een aanbieding staat die bij je bedrijf past, bij je businessmodel past en vooral ook die bij de klanten past die jij op die dag bereid bent te bedienen, en de rest van de tijd dat ze klant zijn. Mag je het op een ander moment wel doen? In mijn ogen wel, maar dan alléén als je verhaal echt héél goed is en perfect bij je klant past.
Stop met het zinloze inhaken.