Apple stores, maar tegenwoordig ook bijna alle andere winkels waar je elektronica kan kopen, hebben een ‘genius bar’.
Je kunt hier je IT spullen laten repareren of installeren door een genius. Iemand met verstand van computers.
Aan het begin van deze eeuw had je PC-winkeltjes. Wat de kruidenierszaak 50 jaar geleden was, maar dan voor je IT. Als er iets was met je computer kon je hier binnen stappen en dan werd je geholpen door iemand die zó verliefd was op elektronica, dat de kans groot is dat je zonder betalen met een gerepareerde computer weer huiswaarts ging.
Nu loop ik door een Mediamarkt en zie mensen bij de Genius bar zitten. Hun IT wordt gerepareerd. Achter de bar jonge mannen van in de twintig. Achter de tafels mensen van 50+. Op schaal helpen tegen betaling. Met mega retailers waar ‘service’ een marketingwoord is in plaats van een gedachtegoed.
Echt specialisme vanuit passie mis ik.
Sonos helpt bijna al zijn klanten ‘remote’ bij problemen. Je hoeft je Sonos niet langs te brengen bij Sonos. Ze loggen met jouw akkoord gewoon even bij je in.
Over 20 jaar. Hoe zou het dan zijn met Genius bars?