Bedrijven geven klanten en relaties cadeaus als gebaar voor de goede zaken. Een investering in de relatie. Veel aan elkaar hebben.
Deze cadeaus kunnen vormen aannemen van een reep Tony’s tot een weekend all-in Ibiza. Reisjes naar sportwedstrijden.
De echte waarde in een relatie zit volgens mij niet in cadeaus die dienen als omkoopsom.
Zakelijk niet. Privé niet.
Elke relatie ontstaat door een wederzijdse behoefte en de potentie van het vervullen daarvan.
Een relatie wordt sterker door vertrouwen, door ervaring in de relatie. Vertrouwen en ervaring wordt niet opgebouwd door cadeaus, maar door tijd te investeren.
Vragen te stellen.
Eerlijk te zijn.
Vallen en samen opstaan.
Onverdeelde aandacht.
De volgende keer dat je een reep Tony’s wilt sturen, doe het niet. Pak die telefoon op, en vraag “joh, hoe gaat het met je?”
En als de vraag dan komt met “waar belde je eigenlijk voor?”. Dan is “eigenlijk gewoon persoonlijke interesse, ik heb je al even niet gesproken en ik vroeg me af hoe wat je zoal bezig houdt” genoeg reden om een virtuele knuffel te krijgen.
Een reep vergeet je. Of van wie. Of waarom je hem ook alweer kreeg.
Terwijl als iemand uit pure interesse contact met je zoekt, zonder agenda, dan kan dat zomaar eens een hele diepe indruk achter laten. Want dat gebeurt gek genoeg niet zo vaak.