Apple bedient een groep tech nerds die houden van mooi en techy gadgets.
Samsung bedient iedereen die dat niet is.
Apple draait op “nieuw”. Die ene innovatie die eigenlijk niet kan, maar toch kan. De iPad. iPod. MacBook. Stuk voor stuk nieuw op een ander niveau dan de status quo.
Samsung draait op ‘meer’, het recyclen van innovaties of doen van schijn innovatie en met een mooie marketingsaus heel veel verkopen aan het grote midden, de massa.
Als je draait op nieuw moet je blijven innoveren, ook als de markt er niet meer om vraagt. Bijvoorbeeld omdat je nu ook de massa bedient, zoals Apple.
Het is verleidelijk om de massa te gaan bedienen omdat daar heel veel vraag is. Met een strategie die tussen nieuw en veel in hangt.
Vandaag vroeg ik me ineens af wat het verschil is tussen de iPhone 10 en de Samsung S9.
En ik dacht met een levendige herinnering terug aan de iPhone 3G en de Samsung Galaxy S.
Als je er bent voor de innovators en early adopters is je bestaansrecht blijven innoveren.
Er is altijd wel iemand die de massa kostenefficiënter of sneller kan bedienen.
De voorkant van de markt bedienen is leuker. Spannender. En met een beetje geluk koopt een groot deel van het grote gemiddelde midden ook van je producten.