Veel data vs. Veel inzicht

Meten is weten: data spreekt altijd de waarheid.

Maar is dat wel zo? In 1954 schreef Darrell Huff het boek “how to lie with statistics”. De essentie van het boek gaat over interpretatie van data. Data juist interpreteren is een skill die we met de zondvloed aan informatie vandaag de dag hard nodig hebben.

Wat maakt data de juiste data? Welke data geeft je inzicht? En met welk inzicht ga je over tot actie: iets doen, laten of nooit meer vergeten?

Ik zie grofweg drie soorten bedrijven in de data realiteit, of afgeleiden daarvan:

  1. Hippe startups: veel data, maar weinig inzicht. Niemand weet hoe je inzicht uit de data moet halen en distributie van data realiseren naar de juiste mensen, zodat men kan sturen.
  2. Gevestigd: weinig data, maar genoeg om mega groot mee te worden. Niet vernieuwend, maar wel volwassen en ervaren.
  3. Tech savvy: slimme Analytics mensen op de juiste plek op het juiste moment en daardoor data (en passend/inzicht) in de cultuur.

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je weet welke waarde en rol data in je organisatie vertegenwoordigt, je er de juiste hoeveelheid energie aan zult besteden. Zo kan je de juiste en passende inzichten vergaren waarop je je business kunt besturen.

Over de gewenste inzichten en je data distributie kan je beter lang en goed nadenken, dan veel distribueren en weinig realiseren.

Creƫer liever dus veel inzicht uit weinig data. En als je gaat kijken geldt dat ook voor organisaties met veel data.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.