Vandaag zag ik een TED talk over time management. Wat ik als key takeway meeneem is dit:
Time management gaat niet over beter je dag indelen of je werk slimmer doen. Time management gaat over prioriteiten.
Iedereen kan wel een voorbeeld voor zichzelf bedenken waarbij naast je extreem drukke leven ineens 5 tot 10 uur in je week extra paste, bijvoorbeeld bij een lekkage en het oplossen en de nasleep ervan. Als dat in die week kan naast je normale werk, dan kan het elke week.
In een week zit 168 uur waarvan je er 56 slaapt. Als je 112 uur over hebt en bij een drukke baan er 50 werkt, zit de grote kans dus in de overige 62 (!) uur. Dé tip is; start die tijd met de dingen die je belangrijk vindt, in plaats van timelines doorscrollen, e-mails deleten en tv kijken.
Kies voor de komende week nou eens op elk van de volgende vlakken iets uit wat je al een tijdje wilt doen en zet het bovenaan je prioriteitenlijst. Start er je dag en je vrije tijd mee.
- Zakelijk vlak
- Relationeel vlak
- Persoonlijk vlak