Vanmiddag sprak ik een freelancer / small business owner die mijn bedrijf verder komt helpen met het opzetten van een proces waarvoor we bepaalde specialistische kennis nodig hebben. Daarna kunnen we projecten met dit specialisme grotendeels zelf uitvoeren. Voor dit proces is mijn visie om mijn personeel voor 80-90% de kennis en handen te laten bieden aan onze klanten, en 10-20% expertise te outsourcen. Het past bij het business model van mijn consultancy bureau.
De mensen in mijn team worden nooit de beste in de markt op specialistisch niveau, want ze hebben altijd een bredere blik. En de beste mensen in de markt worden nooit breed georiënteerd, want specialisme is een waardevol goed.
De freelancer waarmee ik sprak, deelde open dat zij bang is dat wij met haar kennis (en dus business) aan de gang gaan. Kennis is haar verhandelbare goed, in ieder geval, als het aan mij ligt. Zij zag echter eerder de executie als het verhandelbare goed en gaf daarom aan dat de waarde van ‘2 uren als uurtje factuurtje’ niet gelijk staat aan ‘2 facturabele uren, aangezien het veel meer waarde toevoegt aan jouw onderneming’. Hoe ze ging afrekenen wilde ze dus nog bepalen.
Elk bedrijf moet zijn eigen business model bepalen, want dan hoef je als bedrijf nooit bang te zijn dat iemand met je business aan de haal gaat. Of het is heel duidelijk dat je elkaar niet moet willen helpen, dat is natuurlijk ook zo. Maar als je complementair bent aan elkaar, is het zonde als je match stuk loopt op een verschil in visie op elkaars business model. Daarom ging ons gesprek vooral over mijn business model en haar business model. En uiteindelijk kwamen we tot elkaar. De essentie hiervan zie ik als volgt:
Business model vans schaarse kennis = hoge waarde per tijdseenheid, weinig tijd in de operatie en veel in het ontwikkelen van de kennis
Business model van handjes = lage waarde per tijdseenheid, veel tijd maken in de operatie en weinig in het ontwikkelen van de kennis
Het business model dat je kiest maakt niets uit, zolang je snapt waar je op de curve acteert, dit op waarde kan schatten en daardoor goed kan bepalen wie je klanten zijn en wie niet. Ik heb een paar voorbeelden op de curve gezet. Als je weet wie je klant is hoef je nooit bang te zijn voor je business, simpelweg omdat je je dienst voor de juiste waarde aanbiedt.