Belgisch voor een foto maken is een Kodskske trekken. Afgeleid van de term en het bedrijf Kodak. Een van de grootste fotogiganten ter wereld ooit. Een bedrijf van een andere generatie, inmiddels alweer wat jaren failliet. Het bedrijf dat ooit weigerde om Instagram te kopen (het blijft grappig).
Kodak is niet meer. Een Kodakske trekken wel.
Een merknaam die een soortnaam wordt is de hoogste en mooiste vorm van branding.
Spa.
Chocomel.
Nutella.
Google.
Maar wat gebeurt er als deze bedrijven niet meer bestaan?
We zullen onze kinderen uitleggen wat Kodak is, en zij die van hun. Een merknaam kan je rebranden. Een soortnaam niet.
Kodak had na 2012 Instagram kunnen heten.
Een foto blijft een foto.
Pulling a Kodak
Belgian for taking a photo is Pulling a Kodak (een kodakske trekken). Derived from the term and the company Kodak. One of the largest photo giants in the world ever. A company of a different generation, gone bankrupt already for some time. The company that once refused to buy Instagram (it remains funny).
Kodak is no longer. Pulling a Kodak is.
A brand name that becomes an appellative is the highest and most beautiful form of branding.
Spa.
Chocomel.
Nutella.
Google.
But what happens if these companies no longer exist?
We will explain to our children what Kodak is, and they to theirs. You can rebrand a brand name. Though not an appellative.
Kodak could have been called Instagram after 2012.
A photo remains a photo.