Een van de bekendste onderzoeken in marketing is naar subliminal messaging, communicatie naar het onbewuste brein. Het is het Vicary’s movie theater experiment in 1957. Ook wel het popcorn-experiment.
45,699 mensen kregen tijdens films in de bioscoop projecties te zien van de teksten “eet popcorn” en “drink coca cola”, zonder dat ze dat zelf bewust zagen.
Er werd getest of de mensen die deze teksten te zien kregen inderdaad meer kochten dan mensen die teksten niet te zien hadden gekregen.
En jawel. Deze communicatie, zo schreef het persbericht, zorgde voor een verhoging van 57,5% verkopen van popcorn en 18,1% in Coca-Cola (!).
Dit onderzoek was in 1957, het begin van het advertentietijdperk en zorgde voor een storm aan commotie. En zelfs in 2019 is het verhaal memorabel.
Aan het popcorn-experiment is zelfs een stuk op Wikipedia gewijd.
Het meest opmerkelijke aan dit onderzoek is dat het compleet verzonnen is.
De beste manier om ons mensen iets te laten onthouden is het simpel, onverwacht, makkelijk te onthouden, betrouwbaar, emotioneel en makkelijk vertelbaar te maken.
Een verhaal als het popcorn-onderzoek is daarvan een goed voorbeeld.
57.5% increase in sales through ‘subliminal messaging’
One of the best known research in marketing is into subliminal messaging, communication to the unconscious brain. It is the Vicary’s movie theater experiment in 1957. Also called the popcorn experiment.
45,699 people were shown projections of the texts “eat popcorn” and “drink coca cola” during films in the cinema, without knowing it themselves.
It was tested whether the people who saw these texts did indeed buy more than people who had not seen the texts.
And yes. This communication, the press release stated, resulted in an increase of 57.5% sales of popcorn and 18.1% in Coca-Cola (!).
This research was in 1957, at the start of the advertising era, and caused a storm of commotion. And even in 2019, the story is memorable.
The popcorn experiment is even devoted to a piece on Wikipedia.
The most remarkable thing about this research is that it is completely made up.
The best way to make us remember something is to make it simple, unexpected, easy to remember, credible, emotional, and easy to tell.
A story like the popcorn experiment is a good example of that.