Massa versus kleine markt

Massa is kassa. Groot worden klinkt vaak als een doel op zich. Als je niet groot bent, tel je dan wel mee?

Startende ondernemers moeten kiezen. De keuze voor een kleine of grote markt. Hoe kies je dan?

Een paar vragen die je in beweging kunnen brengen:

  • Wat is de minimale markt die je nodig hebt om te overleven. Is dat 1 klant? 5? 50? 50.000?
  • Welke klanten word je blij van om élke dag te bedienen? Zakelijk of persoonlijk? Rijk of arm? De volgers of early birds? Nike of Adidas?
  • Hoe wil je je dag indelen, door kleine (veel klanten) of grote (weinig klanten) problemen op te lossen?
  • Wil je bootstrappen (de waarde van anderen maximaliseren) of freelancen (de waarde van je eigen tijd maximaliseren)?
  • Hoeveel dagen wil je werken?
  • Wil je thuis werken?
  • Achter een computer werken, of in de ‘echte’ wereld werken?
  • Met mensen werken of met computers of producten werken?

Als deze vragen richting geven, heb jij vast ook een tegenstelling bedacht die hier niet tussen staat.

Als je die deelt met mij of met een ander, kan die persoon zichzelf ook weer meer richting geven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.