In deze Shift heb ik het over formats. Een format is ‘iets’ waarmee je jouw verhaal verbindt met een groep mensen: de verpakking van je content. Wat kan je nou met formats en hoe pas je ze toe? In deze host-on-mic aflevering praat ik je bij.
Shownotes
In deze aflevering onder andere
- Wat is een format: De verpakking van je verhaal, die je als gebruiker kunt consumeren. Met een heel duidelijk begin en einde, hele duidelijke boodschap en herkenbaarheid.
- Je hebt 2 soorten formats: lineair (moet je consumeren op moment van uitzenden) en niet lineair (schaalbaar).
- Je boodschap zenden naar je doelgroep is mooi, maar je doelgroep te leiden door interactie te faciliteren onder je doelgroep is echt vet.
- Een aantal voorbeelden van formats.
- Als je permissie krijgt (via je format), mag je ook wel eens wat vragen aan de volger van je format.
- Doel van een format: Andere mensen in beweging brengen.
- Middel: Vertrouwen.
- Vertrouwen krijgen duurt lang en vergt werk.
- Hoe creëer je een format: maak het klein en start gewoon. Starten – proberen – bouwen.
- Malcolm Gladwell’s 10.000 hours-rule
- Een format bedenken: Wie ben je, wat wil je delen en wat is het doel?
- Een format bedenken: Doel, lengte, kanaal, inhoud.
- Een format bedenken: Ga praten met de mensen voor wie het is!
- Mijn Engelse podcast: Reinier’s 60.
- Als je een format hebt: wees niet bang om te veranderen!
- Blijf komen opdagen voor de mensen die je vertrouwen; de mensen die jou permissie hebben gegeven. Want ze komen ook voor jou.