De boot van Sanur (Bali) naar Nusa Lembongan gaat 3 keer per dag. Met verschillende maatschappijen. Een kluitje om 10:00, 14:00 en 15:30. Per boot past er ongeveer 50 man aan boord.
Als je instapt loop je totaan je scheen (of lies als je pech hebt) het water in; stapt de boot op en gaat zitten. In Lembongan stap je uit op een drijvende stijger van 25 meter lang en 1 meter breed.
Als je een dienst verleent heb je Bottom Line 1 opdracht: verwachtingen managen en die overtreffen. Dat is de enige manier om klanten blij te maken, positieve word-of-mouth te creëren en klanten in de toekomst zeker te stellen. Zeker als die dienst zo homogeen is als iemand in 30 minuten van -A naar B varen.
Toch was het maar vaag waar we moesten betalen, verzamelen, welke boot we moesten hebben en wat er ging gebeuren toen we uitstapten. Om vervolgens in stress (lees, misselijk, bezweet, met vrouw, kind en 7 tassen) naar een parkeerplekje met shabby busjes, snel-Indonesisch sprekende mannetjes en te veel toeristen geloodst te worden. Onzeker of dit juist was wat we vooraf met het hotel hadden afgesproken en maar nét zeker dat ik al mijn tassen had gevonden die na de overtocht op straat werden gedumpt.
Wat me opvalt is dat dit beter kan. Alle bootbedrijven naar Lembongan hebben slechte recensies, niemand steekt er bovenuit. Als je je wilt onderscheiden als je hetzelfde product aanbiedt moet je dat wel: Om van je concurrenten te winnen moet je (hoef je alleen maar) verwachtingen managen en overtreffen.
Managing and exceeding expectations
The boat from Sanur (Bali) to Nusa Lembongan goes 3 times a day. With different companies. A clod at 10:00, 14:00 and 15:30. About 50 people fit per boat.
When you get in, you walk into the water until your shin (or groin if you are unlucky); get on the boat and sit down. In Lembongan you get off on a floating riser of 25 meters long and 1 meter wide.
If you provide a service, Bottom Line you have 1 duty: manage and exceed expectations. That is the only way to make customers happy, create positive word-of-mouth and secure customers in the future. Especially if that service is as homogeneous as someone sailing from -A to B in 30 minutes.
Yet it was only vague where we had to pay, collect, what boat we needed and what would happen when we got out. Then in stress (read, nausea, sweaty, with wife, child and 7 bags) to a parking spot with shabby vans, fast-Indonesian-speaking men and too many tourists. Unsure whether this was what we had previously agreed with the hotel and with certainty that I had found all my bags that were dumped on the street after the crossing.
What strikes me is that this can be improved. All boat companies in Sanur have bad reviews, nobody stands out. If you want to distinguish yourself if you offer the same product, you must manage and exceed expectations.